ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ

Най-хубавото се вижда само със сърцето.
Най-същественото е невидимо за очите.
„Малкият принц“ на Екзюпери.

Сигурно ви се е случвало да се чудите кое да изберете – сърцето или ума. Да направите това което искате или това, което е разумно. Не знам за вас, но мен ме възпитаваха да бъда много разумна. Голяма грешка…

Имах проблем с гаджето и разбирах, че нас няма да ни бъде така, защото той е такъв и такъв, а аз съвсем различна и умът ми подсказваше, че трябва да прекратя връзката си незабавно, за да не страдам. Но въпреки това страдах. Тогава един приятел ме попита какво чувствам в сърцето си, а аз чувствах, че искам да остана и да бъда с него. Умът ни ограничава до простата си логика докато сърцето борави с много по – широк диапазон от усещания и винаги прави правилния избор. Дали? Аз казвам – да.

Какво имам предвид. Мъж и жена пътуват с 11 годишната си дъщеря, прикована в инвалидна количка от тежка церебрална парализа. Семейството пътува с влак, който катастрофира и пада в реката след като една баржа е ударила и разхлабила жекезопътен мост в блатата на Луизиана. Първата мисъл на родителите е да спасят детето си – едва го избутват през прозореца, където го поемат спасителите, след което влакът потъва във водата и двамата загиват.

От гледна точка на еволюционата биология подобна родителска саможертва е в услуга на „успешното производство“ при което ще предадем нашите гени на следващите поколения. От гледна точка на родителя обаче, който прави отчаян опит в момент на криза, тук става въпрос единствено за любов. Само могъщата любов, въплатена в стремеж да спасиш любимото си дете, може да накара един родител да презре импулса за собственото си оцеляване. От гледна точка на интелекта тяхната саможертва е практически ирационална, от гледна точка на сърцето обаче тя е единствения възможен избор.

Социалните биолози подчертават властта на сърцето над ума в тежки моменти, когато се опитват да разберат, защо еволюцията е дала на емоциите водеща роля в човешката душа. Нашите емоции, ни казват те, ни водят когато се изправим пред предизвикателства и задачи, които са твърде важни, за да бъдат оставени единствено на разума.

До този момент, често учените даваха предимство на ума и здравата логика. Сега се появяват все повече защитници на сърцето и усещанията, които според тях винаги ни водят в правилната посока. Наречете го интуция или вътрешен глас. Емоционалната интелигентност е способността ни да наблюдаваме и разбираме собствените си чувства както и емоциите на другите и да използваме тази информация  при взимането на решения.

Четирите разклонения на емоционалната интелигентност

Саловей и Майер са подготвили модел, който идентифицира четирите фактора на емоционалната интелигентност:

Възприемането на емоциите: За да разбираме емоциите – собствените си и тези на другите по-добре е необходимо като за начало първо правилно да ги възприемаме. В повечето случаи това може да включва разбирането на невербалните сигнали като например езика на тялото и израженията на лицето.

Взимане на решение на базата на емоции: Следващата стъпка включва използването на емоциите като по този начин стимулираме мисленето си и когнитивната си активност. Емоциите ни помагат да приотизираме нещата. Благодарение на емоциите си разбираме какво държи вниманието ни и на кое реагираме и следователно кое да изберем, за да бъдем щастливи.

Разбирането на емоциите: Емоциите, които усещаме могат да имат различни значения. Ако някой изразява емоции на гняв, наблюдаващият го може да интерпретира причината за неговия/нейния гняв като се опитва да отгатне какво може да значи той. Например, ако вашия шеф реагира ядосано, това може да значи, че той не е доволен от вашата работа; или може да значи, че са го глобили полицаите докато е пътувал към работа или пък може да значи, че се е скарал с жена си.

Mенажирането на Емоциите:Способността да менажираме емоциите ефективно е ключа към емоционалната интелигентност. Регулирането на емоциите, отгаварянето на емоциите на другите по един адекватен начин са важни аспекти на емоционалния мениджмънт.

 

 

ТЕСТ ЗА ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ

1. В моята група от приятели аз обикновенно знам как всеки един човек се чувства спрямо другите в социалния кръг.

А) Абсолютно съм съгласна – 4т.

Б) Съгласна съм-3т.

В) Не съм съгласна-2 т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)- 1 т.

2. Когато съм разстроена мога да кажа точно защо съм разтроена?

А) Абсолютно съм съгласна-4 т.

Б) Съгласна съм-3 т.

В) Не съм съгласна-2 т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)-1 т.

3. Въпреки, че има някои неща които искам да променя, обикновенно се харесвам?

А) Абсолютно съм съгласна – 4 т.

Б) Съгласна съм-3 т.

В) Не съм съгласна- 2 т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)- 1 т.

4. Когато правя грешка, обикновенно се смъмрям или критикувам себе си и моите способности.

А) Често – 1 т.

Б) Понякога-2 т.

В) Рядко- 3 т.

Г) Почети никога – 4 т.

5. Чувствам се неудобно в емоционално заредени ситуации.

А) Абсолютно съм съгласна-1т.

Б) Съгласна съм-2 т.

В) Не съм съгласна-3 т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)-4 т.

6. Обикновенно бягам от конфронтации. Когато попадна в такава ситуация ставам много неспоойна.

А) Абсолютно съм съгласна-1 т.

Б) Съгласна съм-2 т.

В) Не съм съгласна- 3 т.

Г) Категорично не съм съгласна- 4 т.

7. 0бикновенно съм сдържан(а) и самостоятелна докато опозная човека.

А) Абсолютно съм съгласна – 1т.

Б) Съгласна съм- 2т.

В) Не съм съгласна-3т.

Г) Категорично не съм съгласна – 4 т.

8. Склонен(а) съм да реагирам свръх на незначителни проблеми.

А) Често-1 т.

Б) Понякога- 2 т.

В) Рядко- 3 т.

Г) Почети никога – 4 т.

9.Чувствам се сигурна отностно собствените си способности, таланти и умения.

А) Абсолютно съм съгласна-4т.

Б) Съгласна съм-3т.

В) Не съм съгласна-4т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)-5т.

10. Аз съм добър съдник и критик на самия себе си.

А) Абсолютно съм съгласна-4т.

Б) Съгласна съм-3т.

В) Не съм съгласна-2т.

Г) Категорично не съм съгласен (съгласна)-1т.

11.Когато съм изправена пред неприятна задача, съм склонен да:

А) Правя план и започвам да работя стъпка по стъпка-4т.

Б) Преживявам го колкото се може по-бързо-3т.

В) Оставям го за последната минута-2т.

Г) Не го правя изобщо-1т.

12. По време на разгорещен спор аз съм по-склонна да:

А) Да спра да се карам и съм съгласен(съгласна) на кратка пауза преди да продължа спора.-4т.

Б) Затварям се и спирам да отговарям на другия човек-3т.

В) Извинявам се за да приключа по-бързо караницата-2т.

Г) Започвам да обиждам другия-1т.

13. Когато взимам важно решение съм склона да :

А) Следвам инстинкта си-4т.

Б) Да се осланям на насоки от други хора-3т.

В) Да взема най-лесното решение-2т.

Г) Действам на случаен принцип-1т.

14. Кое от следните иказвания най-добре ви описва?

А) Много лесно се сприятелявам и опознавам хората-4т.

Б) Разбирам се с другите лесно, но наистина трябва да познавам някой преди да му стана истински приятел-3т.

В) Трудно ми е да се срещам с хора и да правя приятели-2т.

Г) Не мога да завързвам приятелства-1т.

15. Инвестирал си много време и енергия в проект за един от класовете си. Въпреки това твоят инструктор ти дава 4+. Как ще се справиш със ситуацията?

А) Решаваш, че класа е глупав и спираш да полагаш кой знае какви усилия.1т

Б) Смъмряте себе си и критикувате сами себе си.-2т.

В) Конфронтирате професора и искате по-висока оценка.-3т.

Г) Обмисляте начините с които можете да подобрите проекта и да приложите тези идеи към бъдещата ви работа в училище.-4т

16. Една от вашите приятелки току що е получила спонтанен аборт. Как ще реагирате?

А) Позволете на приятелката си да изрази своите чувства и предложете своята подкрепа-4т.

Б) Прекарвате време заедно, но избягвате да говорите за загубата й.-3т.

В) Убеждавате я да излезете с приятелки, за да се разсее.-2т.

Г) Дайте й малко време за самата нея-1т.

17. Един от вашите колеги има навик, който ви подлудява. Проблема става все по-голям с всеки изминал ден. Как реагирате?

А) Казвате на колегата това, което ви притеснява.-4т.

Б) Оплаквате се от поведението му на началника си.-3т.

В) Говорите зад гърба му.-2т.

Г) Страдате си в самота-1т.

18. Стресирани сте на работа и не сте приключили проекта толкова бързо колкото сте искали когато вашия шеф изведнъж ви дава друг голям проект. Как се чувствате?

А) Притеснени, за да свършите работата.-4т.

Б) Потънали в работа и неспособни да се справите с първата задача.-3т.

В) Ядосани, че шефа не е забелязал колко много работа имате.2т.

Г) Депресирани и сигурни, че никога няма да свършите всичко.-1т.

РЕЗУЛТАТИ ОТ ТЕСТА:

55 – 72 ТОЧКИ – МНОГО ВИСОК РЕЗУЛТАТ
Хора, които са с много висок резултат на тестовете за емоционална интелигентност са много умели в интерпретирането и разбирането на емоциите на другите. Те се ориентират отлично в емоционални ситуации и могат да действат много по-трезво в тях от останалите хора.  Високата емоционална интелигентност помага много при социалните професии – психолози, учители,социални раоботници. Хората с висок коефицент емоционална интелигентност се справят прекрасно при тежки личностни и социални конфликти. Те могат по-лесно да изразяват своите чувства и действат успокояващо на останалите.Те умеят да изслушват другите и да създават по-хармонични връзки с тях. Осланят се и на интуицията си и са много по-щастливи от останалите, защото се познават много по-добре и умеят да се изразяват емоционално по-добре.

Важно е да се запомни, че няма значение колко е резултата ти по емоциаонална интелигентност, винаги има място за нейното подобряване.

ОТ 37-54 ТОЧКИ-РЕЗУЛТАТ НАД СРЕДНОТО НИВО

Хора с над средното ниво резултат от тестовете по емоционална интелигентност имат отлични умения за комуникация и разбират мотивите и чувствата на другите перфектно.Те умеят да изслушвате другите, но понякога се опитват да наложат своето мнение като единствено правилно в конкретна ситуация.  Трябва да приемат,че и другите са прави за самите себе си. Хората с над средната интелигентност са предпочитани за компания, те имат отлични умения да решават заплетени казуси и са много търсени както в близкото си така и в работното си обкръжение.

19 – 36 ТОЧКИ – РЕЗУЛТАТ ПОД СРЕДНОТО НИВО

Предпочитате да се осланяте на здравия разум и трезвата преценка. Емоциите са нещо ненужно за вас особено в работна атмосфера. Този резултат не означава, че не сте емоционален, а че не използвате емоциите си. Не искате или не смеете да познаете онази своя част, която ги създава и управлява, смятате я за нещо не толкова важно, дори се дразните от нея. Това внася напрежение в общуването. Що се отнася до другите понякога не разбирате мотивите на околните, а може и вобще да не се интересувате от тях. Наблюдавайте повече себе си от момента на зараждането на емоцията. Намерете причината за появата й. Развийте креативността и духовността си. Бъдете толерантни особено към себе си и не водете ежедневни битки с отрицателните емоци.

От 1 – 18 ТОЧКИМНОГО НИСКА ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ

Вашите емоции са главните виновници за душевния ви дискомфорт. Предпочитате да ги потискате, но в момента, в който чашата прелее, избухвате неудържимо. Това говори за тяхното непознаване или неразбиране и води до невъзможността ви да ги контролирате. Това поведение вреди най-вече на вас самите. Негативните емоции изяждат отвътре своя “собственик”. Опитайте да разпознавате знаците, които те ви подават, обръщайте им внимание от момента, в който ги усетите, а не, когато стане безвъзвратно късно и изригнат като вулкан. Вярно и навреме разчетената емоция винаги подсказва правилното действие.

~ от nadiaterzieva на октомври 8, 2012.

Вашият коментар

 
